lördag 11 december 2010

Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström



Vår arbetsmarknadsminister Hillevi Engström intervjuades i dag på
Ekots lördagsintervju av Tomas Ramberg, och jag kan inte förstå varför
jag fortfarande blir förvånad. Hennes uttalanden kan göra vem som helst mörkrädd.
Massarbetslöshetens minister är ett mycket träffande namn.

Hon har just benämnt arbetslösa som en enda grupp av människor, med någon form
av problem som behöver stöd för att komma in på arbetsmarknaden.
Denna grupp av människor ska lära sig att anpassa sig till arbetslivet, eftersom
de har stått utanför i så många år.
I Fas 3 får denna grupp visa att de kan bl.a passa tider säger hon,
de får en meningsfull sysselsättning ….
Hon kanske skulle prova på själv, så kanske hon lär sig något.

Hon påstår dessutom att det jag beskrev i Ekot inte är verklighet, frågan är
om hon över huvudtaget har en aning om hur verkligenheten ser ut,
uppenbarligen inte. Företag har vuxit upp som svampar ur jorden just för att
kunna roffa åt sig detta bidrag på 5000:-/mån, på vilket sätt gynnar detta
de arbetslösa och på vilket sätt skulle det göra att denna grupp av
” utslagna människor” lyckas komma in i gemenskapen????

Hon påpekar också att högsta ersättningen är på ca 14000:- mån
Efter att reporten har sagt att inkomsten för aktivitetsstödet ligger emellan 2000:-
- 9000:-. Han pratar netto Hon pratar brutto, smart Hillevi.

Bostadsbidrag tar hon också upp, hur var det nu med verklighet,
Ungdomar, ensamstående föräldrar och pensionärer får bostadsbidrag, inga
andra, oavsett inkomst. Välkommen till verkligheten Hillevi.

Ekot spelade upp ett tal som Stadsminister Fredrik Reinfeldt höll till folket inför valet,
som genast gav mig associationer till Hitler, det handlade om samhällsbärare.
En samhällsbärare har jag varit från jag var 14 år tills jag var 58 år och under denna
period har jag aldrig varit arbetslös. Tror inte att jag är ensam om att ha arbetat och
gjort rätt för oss.
Nu är vi fd. samhällsbärare.

I denna Fas 3 är det många som är 50+ och enligt min syn på saken och många andras
så är det åldern som är vårat problem.
Vi behöver inte lära oss att passa tider, anpassa oss osv. Vi är redan fostrade och
framförallt behöver vi ingen dagisverksamhet.

Regeringen håller tydligen på att utforma en arbetslöshetsförsäkring som ska bli obligatorisk
där de med lägst inkomst ska betala ca. 415:-/mån, höginkomsttagarna 90:-
Blev ni förvånade, inte jag.
Resultatet av detta kommer att bli att folk lämnar facken för man har helt enkelt inte råd
att betala till dom också, man blir helt enkelt tvungen att prioritera.
Smart regeringen….
Nu är det dags facket att agera

Hillevi Välkommen till vår verkligheten.

3 kommentarer:

  1. Arbetsmarknadsministern har inget nytt att komma med och hon är bara en kaspersdocka som Anders Borg och Fredrik Reinfeldt håller i trådarna och styr.
    Hon vet nog inte mycket om något egentligen.
    Det är sådana människor som söker sig till Moderaterna ,för det är lättare följa deras ideologi då utan empati för sina medmnänniskor.

    SvaraRadera
  2. Jag är en till i listan.
    Gick ur gymansiet 1976.
    Gjorde lumpen 11 mån.
    Jobbade 1977 till 2009 dec. (32 år)
    Blev uppsagd p.g.a arbetsbrist. ( Volvo sänkte inköpen av service från 900Mk till 300Mk. Ifrån gamla Volvo underhåll som outsourcades till Coor SM år 2005 )
    Skall jag lära min passa tider ????
    Och öva i praktik ?
    Jag är Behörig elektriker, eltekniker, elektronikreparatör, kundtjänst/felanmälan, inköp/förråd+tjänster, teknisk dokument hantering.
    Vad skall jag lära mig i fas 3 ?
    (Kommer in i FAS1 i februari 2011 )

    SvaraRadera
  3. Ja det är nog en fråga många ställer sig...
    Vad kan Fas 3 lära mig?????
    Inte ett dugg. Enligt min åsikt är det en förvaring

    SvaraRadera