fredag 10 december 2010

Stoppa galenskapen

Nu fick vi äntligen ut detta med Faserna i media, Tack Per Eurenius på Ekot.
Tackar Aftonbladet också som gjorde ett bra reportage.

Vissa som kommenterat på AB har uppfattat reportaget som en snyfthistoria, jag vill
påpeka följande………,
Reportaget handlade inte bara om mig tyvärr, trots att det endast var mitt namn
och min bild som visades. Det handlar om alla de som befinner sig i denna
förnedring, arbetslösa, sjuka  och hemlösa.
Jag vill att reportaget ska vara en väckarklocka för alla. Försöka få alla att förstå
hur mycket pengar som försvinner rätt ner i fickorna på giriga företag/föreningar.

Återigen vill jag tala om att de arbetslösa inte har för avsikt att sitta hemma i
soffan och inkassera skattebetalarnas pengar.
Det handlar om att få en dräglig lön för det arbete de utför. Det handlar om att inte
bli förnedrad och utnyttjad.

Vad än våra politiker säger om denna arbetslinje, så är det förnedring på hög nivå.
Alla måste ställa sig frågan….Skulle jag vilja bli behandlad på detta sätt,
skulle jag vilja jobba heltid för en månadslön
på mellan 2000:- - ca. 9000:- netto, ingen semester.
Tror inte att någon vill byta.

En del tyckte att jag får skylla mig själv som inte följde med mitt jobb till den
andra orten.
Det finns många anledningar till varför många väljer arbetslöshet i stället för att
flytta med jobbet.
I mitt fall handlade det helt enkelt om att jag var tvungen att välja mellan pest och
kolera, orsaken till att jag valde arbetslöshet vill jag inte gå in på, men det var
inget lätt eller självklart val.

Arbetsbrist säger alla, men arbetsgivarna köar nästan för att få gratis arbetskraft,
med andra ord, det finns jobb. 
Problemet är att arbetsgivarna har lärt sig (det gick fort) att de arbetslösa inte
bara är en gratis arbetskraft, utan en stor inkomstkälla också. För en arbetslös i
Fas 3 får arbetsgivaren  5000:-/mån rätt ner i fickan, alltså skattefritt.
Av vilken anledning frågar jag  mig.
DET BORDE ALLA SKATTEBETALARE FRÅGA SIG

Den sk. Samhällsnyttiga tjänsten som de arbetslösa förväntas att utföra, är
något som våra kriminella får göra när de ska lotsas ut i samhället, i bland
kan det också vara någon form av straff.
Då frågar jag mig är det en kriminell handling att var arbetslös eller sjuk och
var i består då brottet.

Arbetslöshet = Brott, 2-årigt straff med ev. förlängning med 2 år

De arbetslösa ska inte utföra riktigt arbete, bara sådant som annars inte blir gjort ????
Blir inte ett jobb gjort, ANSTÄLL

Myrorna är ett företag bland många andra som utnyttjar Fas –folk. De erkänner
helt öppet att de skulle aldrig klara sig utan dessa Fasare.
De anser också att de som kommer till dom, får arbetsträning och utvecklas.
Jag skulle aldrig, aldrig ta med Myrorna på mitt CV, då skulle de tro att man är kriminell

Att arbeta extra är det uppenbarligen inte tal om när man är i Fas 3 för där ska man
söka jobb, inte jobba extra., enligt vår arbetsminister Hillevi.E, Märkligt uttalande..
Det måste väl vara bra om man som arbetslös kan få ihop lite pengar till sitt uppehälle
och minska bidraget.
Dessutom måste det vara bättre att ha en fot i det riktiga arbetslivet än att ha den
på Myrorna

Jag är rädd för att denna politik moderaterna för, kommer att sluta i en riktig
skräll, som det kommer att bli svårt att ställa till rätta.
De fullkomligt öser ut pengar och det även utanför landet
Tyvärr verkar det som så att man vill sko sig själva. De har extremt höga löner,
men visst de gör ju ett riktigt jobb..eller..
De har sina fallskärmar, och dom är inte så låga dom heller, tyvärr gäller inte detta
enbart moderaterna.
Förtroendet minskar dag för dag, är de verkligen kapabla till att styra vårt land.
Vi måste få ett slut på detta slöseri och denna förnedring av människor.

Bra länkar
http://www.facebook.com/?sk=messages&tid=1695143147558#!/pages/Folkupproret-mot-utnyttjande-av-praktikanter/171804629514977

http://www.facebook.com/?sk=messages&tid=1695143147558#!/pages/Natverk-Vi-Arbetslosa/118557131536197

http://www.facebook.com/?sk=messages&tid=1695143147558#!/pages/Vi-som-inte-tanker-rosta-pa-Alliansen-i-valet-2014/168262429857435

1 kommentar:

  1. Bra Gill! Mycket bra skrivet! Hur svårt kan det vara att förstå vad detta handlar om?! Man kan undra om de verkligen SER vad de ställer till med!

    SvaraRadera