tisdag 9 november 2010

Människohandel



Sök jobb och sluta gnälla. Denna kommentar dyker upp då och då
från folk som har en fast och relativt trygg anställning. De har ingen
aning om hur verkligheten ser ut.
Det hade inte jag heller när jag hade fast anställning, trodde nog att
arbetslöshet drabbar inte mig…jag har jobbat hela mitt liv, aldrig varit arbetslös,
aldrig haft problem med att få jobb.
Jobb finns om vill, var nog mina ledord……..
Det var innan jag drabbades av en åkomma som kallas ålder. Det var också innan
Fas 3 såg dagens ljus.

Folk med fast anställning i dag tänker nog på liknade sätt, precis som jag gjorde.
Vad de inte vet eller vill tänka på det är hur Fas 3 även kan ändra deras tillvaro,
trots att de idag har en fast anställning.
Fas 3 kan urholka hela kollektivavtalet
Fas 3 dumpar lönerna
Fas 3 sätter hela anställningstryggheten på spel

Det är nog dags att vakna upp nu. Sluta att tro …det händer inte mig…
Arbetslösheten drabbade mig och tusentals andra och det kan hända vem som helst.
Visst ska man kräva en motprestation av de som får ekonomiskt stöd pga arbetslöshet,
men det får vara inom rimlighetens gränser.

Ni som tycker att de arbetslösa gnäller, ställ er frågan …………….
Skulle jag vilja arbeta under de förhållanden som Fas 3.are gör…………..

Människohandel är förbjudet i Sverige och i de flesta länder.
Det är alltså förbjudet
att ta kontroll över en annan person med syftet att utnyttja personen i fråga  för t.ex
sexuella ändamål, tvångsarbete, eller organhandel, eller för att på annat sätt utnyttja
en person som befinner sig i nödläge.
Brottsbalken (2004:406) 4 kap. 1 a § Människohandel.

Nu får de som är i Fas 3 förvisso någon form av lön, Aktivitetsstöd, summan
varierar mellan 2.500:- - 9.000:-/mån/netto, ingen betald semester och  inte
rätt till någon obetald semester heller.
Denna summa går inte att leva på..........
De blir hänvisade till någon aktör som mot betalning, 5 000:-/mån tar sig an
denna arbetslösa person som blir satt i arbete av olika slag.
Detta ska ge den arbetslöse kompetens och nya möjligheter på arbetsmarknaden.

Detta förutsätter att den arbetslöse får möjlighet att aktivt söka arbete, men så är inte alltid fallet. Detta är något du i de flesta fall få göra på din fritid, kväll och helg
Så med andra ord, fritid existerar inte för en som är i Fas 3.

I och med att du går in i Fas 3 så frånsäger du dig alla din mänskliga rättigheter
du blir den moderna tidens slav.
Du kan tacka nej till Fas 3 men då uteblir det aktivitetsstöd du får och något försörjningsstöd
från sociala blir det inte heller då.

Jag kan inte se annat än att de arbetslösa är utsatta för människohandel...
Staten säljer arbetslösa till aktörer som tjänar mångmiljonbelopp/år på dessa människor.

Ingen vill vara i Fas 3 vi vill ha ett riktigt jobb och vi vill jobba

2 kommentarer:

  1. Att hanna i fas3 är en mardrömm! Märkligt att man forfarande har 65procent, då man jobbar heltid och gör andras jobb. Rimligt vore att ha 90procent av avtalsenlig lön, sedan efter ett år 300nya dagar, annars vad är moroten. Avktivitetsstöd får även utvecklinsstörda, som nu förtiden räknas i samma kategori som arbetslösa. Dom är ochså i verksamhet, tex under ledares tillsyn får dom plocka ur en diskmaskin!

    SvaraRadera
  2. Instämmer...Dessutom så blir man tvungen att använda sin fritid till att söka jobb

    SvaraRadera