torsdag 11 november 2010

Sysselsättning

Jag behöver inte sysselsättas...................
Jag behöver ett arbete.............avlönat.
Jag behöver inget vuxendagis.............
Jag kan ta vara på mig själv................

Somliga tycker vi är lata gnällspikar,
"skaffa ett jobb och sluta gnälla" ...............
Vi arbetslösa väljer inte att bli sysselsatta 8 tim/dag för att få bidrag på
mellan 2 500:- - 9 000:-
De är andra som gör det valet åt oss
Kunde jag välja, så väljer jag ett avlönat arbete med en dräglig lön.....
Nu är det så att vi som är arbetslösa inte har en möjlighet att göra detta val,
det gäller att bli vald.............

Arbetsmarknaden är hård i dag, vem som helst får inte ett avlönat jobb.
Är du dessutom lite till åren kommen så är det svårt, snudd på omöjligt.
Finns det dessutom gratis arbetskraft som arbetsgivaren får betalt för att
ta emot, så blir konkuransen stenhård.
Med andra ord jag konkurerar med mig själv...
Varför anställa mig, när arbetgivaren kan få mig ändå och desstom betalt.

Ska det vara så svårt att förstå att vi arbetslösa inte väljer ett oavlönat arbete
under slavlika förhållanden, framför ett avlönat arbete.

Jobb och utvecklingsgaratin skapar inga nya jobb, det är en förvaring
av arbetslösa.
När man väl är inne i Fas3 så blir det nästan omöjligt
att ta sig där i från. Möjligheten att söka arbete minskar avsevärt.
Att vara aktivt sökande på arbetsmarknaden är svårt att vara på kvällstid.

Jag är inte där ännu, i Fas3, och får jag bestämma så tänker jag inte hamna
där heller..................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar