söndag 7 november 2010

Meningsfull samhällsnyttig tjänst

Jaha… vem är det som avgör vad som är meningsfullt…..
För mig kan något vara oerhört meningsfullt, samma sak kan
vara fullständigt meningslöst för någon annan.
Fast en sak kan vi nog vara väldigt överens om, att arbeta heltid
för 9000:-/netto/mån eller mindre är långt i från meningsfullt
Att en arbetsgivare får gratis arbetskraft och dessutom betalt för denne
kan aldrig kännas meningsfullt.
Meningsfullt är det för anordnaren inte för den som är i Fas 3

Nu är jag medveten om att det säkert finns anordnare som är mycket
bra och att många Fas 3.are trivs utmärkt med sin placering.
Men man måste ändå kunna försörja sig (och det även i Fas 2) och
kunna leva en dräglig tillvaro. Det är det näst intill omöjligt att göra
på 9000.-/mån och därunder.

Att få avtalsenlig lön och betald semester för ett trist jobb, kan kännas
meningsfullt, för det gör att jag kan ha råd att ha en ganska meningsfull fritid.

Jag personligen tycker att det är mer meningsfullt att vårda sig själv, se till att
man mår bra, än att bli utnyttjad på en arbetsplats utan några som helst rättigheter.

För en äldre arbetslös gäller det att se så positiv, frisk och aktiv ut som möjligt, att
helt enkelt må så bra det bara går. Därför tror jag att man i sin arbetslösa tillvaro
bör skaffa sig disciplin, strukturera sin tid, göra saker som man tycker om.

Att gräva ner sig i sin arbetslöshet leder inte någonstans och framförallt inte till något

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar